Waarom is onderhoud van je website belangrijk

Waarom is onderhoud van je website belangrijk?

Strikt onderhoud van je website dragen niet alleen bij aan een optimale gebruikservaring en SEO. Tijdige updates, upgrades, security tests en proactieve monitoring van de technische infrastructuur dragen in het bijzonder ook bij aan bescherming tegen datalekken en hackers.

Maar wat houdt een websiteonderhoud juist in? En welke risico’s neem je indien je website niet bijgewerkt en gemonitord wordt? Dat leg ik graag aan je uit in deze blog.

Cybercrime tegengaan

Je hoort, ziet en leest het dagelijks in de actualiteit: websites worden gehackt om persoonlijke gegevens zoals gebruikersnamen en wachtwoorden te bemachtigen. Of ze worden gehackt om malware te verspreiden of bezoekersverkeer om te leiden naar fake bestemmingswebsites. Zo werd dit jaar een website van de Europese Centrale Bank (ECB) gehackt met als doel phishing-activiteiten uit te voeren nadat er e-mailadressen, namen en titels van abonnees waren buit gemaakt.

Maar het zijn niet steeds de grote spelers die getarget worden. KMO-websites en websites van verenigingen zijn vaak heel interessant voor hackers omdat in deze omgevingen niet altijd de nodige budgetten worden vrijgemaakt om proactief een degelijke routine voor het onderhoud van de website te voorzien. Daarnaast zijn websites die gekoppeld zijn aan externe diensten, of persoonsgegevens verwerken zoals bij een e-commercemodule of leerplatform, ook interessant voor hackers. Bovendien is het met de GDPR-wetgeving wettelijk verplicht om data enerzijds veilig te verwerken, maar ook om datalekken te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Volgens onderzoek zou minstens één op de zes Belgische bedrijfswebsites kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen.

Maar mijn bedrijfswebsite is toch professioneel ontwikkeld?

Natuurlijk! Wanneer je website ontwikkeld wordt, kan je webbouwer gebruik maken van actuele technologie waarbij de achterliggende code en het eventuele Content Management System (CMS) of beheerderspaneel up-to-date zijn. Bovendien kunnen er strikte veiligheidsmaatregelen genomen worden om toegang voor onbevoegden te voorkomen. We denken dan onder meer aan de installatie van een SSL certificaat, een blacklistingbeleid bij brute force attacks, strenge configuratie van de webserver, minimale vereisten voor gebruikerswachtwoorden, proactieve monitoring van technische KPI’s om afwijkingen op te sporen, maatregelen om DDoS-aanvallen en SQL-injecties tegen te gaan… Bij Datalink hebben we bijvoorbeeld een security checklist die onderverdeeld is in verschillende categorieën.

Belangrijk is om het hier niet bij te laten. Ook na de lancering van je website dien je periodieke controles in te voeren. Zij moeten ervoor zorgen dat je website tot in de puntjes in orde blijft. Dit behoort tot het websiteonderhoud dat een cruciale factor is om de kans op hacks en datalekken te minimaliseren.

Je CMS, een opportuniteit of bedreiging?

Veel websites worden ontwikkeld op basis van een CMS. Een CMS bevat een log-inpagina en beheerderspaneel waarbinnen je zelf teksten, blogberichten en/of afbeeldingen kan aanpassen of publiceren. Dat is handig, want zo moet je de webbouwer niet steeds inschakelen voor allerhande kleine aanpassingen. We kennen bijvoorbeeld WordPress, Joomla! en Drupal. Deze CMS-systemen zijn internationaal bekend en een team van ontwikkelaars werkt voortdurend aan updates en nieuwe releases.  Bovendien kunnen er veel extra functionaliteiten toegevoegd worden via plugins of extensies.

Ga je teveel plugins toevoegen van allemaal verschillende ontwikkelaars, kan dit gevaarlijk worden en ernstige veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Wij hanteren de vuistregel dat je het aantal plugins en extensies best onder de 10 à 15 houdt. Je voelt het al aan; een grafisch aantrekkelijke website is leuk en wel. Maar het zijn vaak de technische aspecten die je website maken of kraken.

Meestgebruikte CMS-systemen
WordPress is volgens Wappalyzer veruit het meest populaire CMS-systeem wereldwijd. We zien ook dat dit een bijzonder gebruiksvriendelijke en toegankelijke tool is die in kmo-omgevingen veruit het vaakst voorkomt.
WordPress most hacked CMS
WordPress was helaas in 2018 ook het meest gehackte CMS ter wereld (lees hier het onderzoek van Securi). Dat is logisch, want de hoeveelheid websites in dit systeem ligt ook een pak hoger.

Moet je daarom een populair CMS vermijden? Natuurlijk niet. Maar zorg er wel voor dat je website technisch goed in elkaar zit door te kiezen voor een partner die functionaliteiten correct programmeert, onderhoudt en controleert.

De meerwaarde van onderhoud voor je website

De relatie met je websitebouwer stopt dus niet bij de oplevering van je website. Integendeel! Er wordt best gewerkt met een onderhoudsroutine waarbij de webbouwer gedurende een vooraf afgesproken aantal prestatie-uren per maand of een forfaitair tarief en takenpakket de website onderhoudt.

De webbouwer monitort de website of webapplicatie en voert de nodige updates en upgrades uit om de broncode veilig en up-to-date te houden. Dit is trouwens extra belangrijk geworden omwille van de GDPR-plichten die we als organisatie dienen na te leven.

Welke taken kunnen er in het periodiek onderhoud van je bedrijfswebsite voorkomen?

Taken die frequent voorkomen in onderhoudsovereenkomsten zijn:

  • Onderhoud van de servers om ervoor te zorgen dat de website bereikbaar en veilig blijft;
  • Het voorzien en tijdig verlengen van een SLL-certificaat voor de versleuteling van de communicatie die bezoekers in formulieren ingeven;
  • Onderhoud van de database en periodieke back-ups zodat er geen belangrijke gegevens verloren gaan;
  • Updates of upgrades naar nieuwe versies van het CMS, thema’s of de broncode;
  • Updates en controles m.b.t. de aanwezige plug-ins of extensies;
  • Implementatie van nieuwe beveiligingstechnieken of configuraties;
  • Monitoring en blacklisting van IP’s bij brute force attacks;
  • Monitoring van KPI’s zoals het bandbreedteverbruik,…

Daarnaast kan het onderhoud ook gecombineerd worden met extra (marketing-)prestaties zoals het uitvoeren van SEO-checkups, het schrijven van blogs (of de eindredactie ervan), het bieden van telefonische hulp, bijstand via e-mail of het voorzien van gepersonaliseerde rapportages.

Wat zijn de risico’s als je bedrijfswebsite geen onderhoudsroutine heeft?

  • Je loopt een verhoogd risico op hacking door cybercriminelen die meestal volledig geautomatiseerd en willekeurig websites aanvallen. Een voorbeeld is het datalek bij Marriott en meer recent het datalek bij het Belgische dataleerplatform Datacamp waarbij persoonsgegevens van 700.000 gebruikers op het dark web aangeboden werden voor nog geen 50 euro.
  • Is je bedrijfswebsite gehackt? Dan kan deze gebruikt worden om spam de wereld in te sturen of om andere computers aan te vallen bijvoorbeeld door middel van ransomware.
  • Wanneer je website geïnfecteerd raakt met malware zal dit een onmiddellijk effect hebben op de ranking van je site in Google en andere zoekmachines. Je website is dan slechter vindbaar.
  • Je loopt het risico op imagoschade indien je website geïnfecteerd is met malware. Browsers kunnen surfers immers waarschuwen wanneer een infectie wordt aangetroffen waardoor bezoekers je website zullen verlaten.
  • Je domeinnaam kan op een zwarte lijst komen te staan en zakelijke e-mails kunnen bestempeld worden als spam. Daardoor bestaat het risico dat e-mails niet meer aankomen.
  • Het zou zelfs kunnen dat je website of functionaliteiten ervan compleet geblokkeerd worden.
  • Het niet hebben van een SSL-certificaat maakt dat ingevulde formulieren (bv. in combinatie met achterstallig onderhoud) onderschept kunnen worden wat kan wijzen op een datalek.

Er zijn genoeg praktijkvoorbeelden waarin gebrekkig onderhoud heeft geleid tot mega-lekken van persoonsgegevens zoals recentelijk nog weergegeven is in dit persbericht over een online huurwebsite.

Zoals je kan zien, zijn de risico’s van een website die niet up-to-date is niet te onderschatten. Periodiek onderhoud van je website kan veel ellende voorkomen. Niet alleen maak je van het world wide web een veiligere plek, ook de online reputatie van je bedrijf is veilig gesteld!

Even samenvatten: waarom is websiteonderhoud een must?

  • Het houdt je websiteranking technisch in topvorm;
  • je website blijft functioneel (up and running);
  • het houdt mensen met slechte bedoelingen buiten;
  • je beschermt je kostbare data en je vermindert het risico op datalekken;
  • je website wordt sneller door zoekmachines weergegeven aan potentiële klanten of gebruikers;
  • bedreigingen worden proactief opgespoord en verholpen;
  • en zoals we wel weten…… repareren kost veel meer dan voorkomen!

Hulp nodig?

Hoe is het met de gezondheid van jouw website gesteld? Laat een website check-up uitvoeren en je ontvangt een inzichtelijk rapport over de betrouwbaarheid en veiligheid van je website.

Scroll naar boven