Zet websitebezoekers aan tot actie: 5 tips voor het schrijven van ijzersterke CTA’s

18 dec 2020

Yes! Je hebt een mobielvriendelijke website waarop je je aanbod overzichtelijk uit de doeken doet en elke pagina is voorzien van een catchy vervolgstap of knop waarlangs surfers contact met je kunnen opnemen. Maar zetten de CTA’s op je website wel degelijk aan tot actie? Implementeer onderstaande tips in je webteksten of in zelfs in je nieuwsbrieven en er zal gegarandeerd meer doorgeklikt (én verkocht) worden.

1. Maak gebruik van een imperatief

‘Neem contact op, koop nu, vraag je offerte aan,…’ Met behulp van een imperatief ziet de lezer direct hoe hij moet handelen. Bovendien dwingt een imperatief je tegelijkertijd tot het formuleren van een simpele en heldere boodschap voor je knop.

5 tips voor goede CTA's

2. Zorg voor urgentie

Nog een goede strategie om je websitebezoekers tot actie aan te zetten is het benoemen van een dringendheid. Denk aan: ‘Neem vandaag contact op, Bestel direct, Vraag nu je offerte aan’. Of: ‘Nog 4 plaatsen beschikbaar’. Hoe urgenter de boodschap, des te sneller er op de knop geklikt zal worden.

 

3.Stel de lezer gerust

Deze tip is heel erg simpel: zorg voor zekerheid door angst weg te nemen. Dit kan je heel makkelijk bereiken door het voorzien van zorgvuldig geplaatste micro-copy. Zo zet je beter op je CTA-knop: ‘Meer info en prijzen’ i.p.v. ‘Nu bestellen’ of som je in een paar puntjes op welke voordelen of service ze van je mogen verwachten. Denk hierbij aan: ‘Gratis verzending, 30 dagen retourneren, 24/7 bereikbaar’. Booking.com is hier bijvoorbeeld erg sterk in.

Goede CTA's schrijven

4. Vermijd negatieve woorden in de buurt van je CTA

Zorg er ook steeds voor dat je in je geruststellende boodschap enkel positieve woorden gebruikt. Zo zeg je beter in je micro-copy: ‘We bewaren je gegevens steeds veilig’ i.p.v. ‘we zullen je niet spammen’. Zelfs het vermelden van negatieve woorden zoals spam, kan lezers zo’n angst inboezemen dat ze niet verder gaan met hun aankoop. Goed bedoeld maar helaas met averechts effect.

5. Vermijd ‘Klik hier’

‘Klik hier’ op een CTA plaatsen is een gemiste kans! De meeste klanten weten namelijk wel dat je op een knop of een tekstlink kan doorklikken. Best schrijf je dus: ‘Lees hier ons privacybeleid’ i.p.v. ‘Klik hier voor ons privacybeleid’.

Zo! Met deze tips voor ijzersterke CTA’s kan je binnenkort de aanvragen niet meer bijhouden!

Wil je ook een website waar de aanvragen op binnenstromen?

Laat je website dan eens opfrissen door ons team! Bovendien komt deze dienst in aanmerking voor subsidie van de KMO-portefeuille. Win-win dus 😉

Contacteer ons team via onze livechat voor meer informatie

Anneleen

Anneleen

Office Manager & Manager of First Impressions

Hey, ik ben Anneleen! Ik zorg voor een fantastische eerste indruk van Datalink door heldere communicatie via telefoon, e-mail en op kantoor. Klantvriendelijkheid, snelle reactietijden en respectvol omgaan met gegevens zijn waarden die ik voorop stel.

Anneleen is de duizendpoot van Datalink. Ze wordt door haar collega’s beschreven als to-the-point, behulpzaam en 100% betrouwbaar. Als boekenwurm, talenknobbel en slimme schrijfster verzorgt ze ook de SEO copywriting van je website.

“Anneleen is onze speurneus. Als er iemand jarig is, de procedures niet gevolgd worden of als er iets nodig is op kantoor, dan heeft ze het gezien! “ – Karen