Processen automatiseren via je website? Start met deze 5 tips!

10 feb 2021

Als ondernemer wil je je kunnen focussen op wat voor jou écht belangrijk is. Dit betekent: op tijd en stond de nodige focustime inplannen om te werken AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf. Toch ligt er veel werk op je bord: offerteaanvragen  behandelen, opvolgmails uitsturen en opdrachten aan je team delegeren en opvolgen. Vandaag deelt Karen 5 tips om de efficiëntie op de werkvloer te boosten door het automatiseren van processen met behulp van je website.

1. Stel relevante vragen

Voorzie op je website intakeformulieren waarin je alvast een aantal vragen opneemt die geïnteresseerden dienen in te vullen. Stel vragen waarmee je je lead snel zal kunnen opvolgen. Of werk met sollicitatieformulieren. Let wel op dat je niet overdrijft: hoe meer vragen je stelt, hoe sneller surfers afhaken. Hou het dus bij die vragen die écht relevant zijn.

2.   Maak gebruik van automatische antwoorden

Voorzie automatische antwoorden voor je mailbox of contactformulieren die ingevuld worden op je website. Zo krijgen contactpersonen al snel een response, is er een duidelijke verwachting over wanneer ze iets van je bedrijf horen én heb jij de kans om het verwerken of delegeren van e-mails te ‘batchen’ op vaste momenten van de dag.

3. Gebruik een task manager of ticketing tool

Nog handiger voor het verwerken én delegeren van binnenkomende vragen is een ticketing tool of task manager. Door het contactformulier op je website direct te koppelen aan een tool, zorg je ervoor dat vragen automatisch worden gecentraliseerd, je team hier melding van krijgen én je de status van vragen super-efficiënt kan opvolgen.

 4. Werk met geautomatiseerde mailfunnels

Ook voor je weggevers met wow-factor (de tip uit onze vorige mailing) kan je een workflow automatiseren op je website. Werk met geautomatiseerde opvolgmails wanneer je een gratis e-book, whitepaper of werkboek op je website aanbiedt. Aanvragers krijgen dan op vooraf bepaalde tijdstippen opvolgmailtjes én de mogelijkheid om een afspraak te plannen. Zonder dat jij één vinger hebt moeten uitsteken.

5. Verzamel scripts in een documentatieplatform

Krijg je vaak dezelfde vragen binnen? Of wil je de communicatie van medewerkers naar klanten uniformiseren? Dan kan je scripts uitwerken, communicatietemplates maken en checklists voorzien. Die centraliseer je in een intern documentatieplatform zoals Teamify. Je team kan alle procedures daar makkelijk raadplegen, al dan niet afgeschermd met toegangsrechten, én kunnen zo efficiënt en zelforganiserend werken.

Zo, met deze inspirerende tips over automatisering kan je weer aan de slag om je productiviteit een ware boost te geven.

Veel succes!

Helpende hand nodig?

Nood aan ondersteuning met automatisering in je website, het opmaken van een e-mailfunnel of het documenteren van je procedures?

Laat ’t weten aan ons team! We staan graag voor je klaar.

Karen Dendas

Karen Dendas

Chief Inspiration Officer

Karen leeft in de digitale wereld en brengt creativiteit in onze business en die van onze klanten. Als Webarchitect denkt ze strategisch mee over digitale innovaties en gidst ze kmo’s naar een gestructureerde, cyberveilige werking.