Je hebt een succesvolle onderneming en sinds kort ook een mooie mobielvriendelijke website waarop je klanten alle nodige informatie over jouw bedrijf kunnen terugvinden. Om het volledige potentieel van je website te benutten, is het belangrijk het surfgedrag van jouw bezoekers te bestuderen. Dit kan aan de hand van heatmaps.

Wat is een heatmap?

Een heatmap of warmtebeeld is een kaart die aantoont welke delen van je website de aandacht trekken van je bezoekers. Een heatmap toont de gebieden waar je bezoekers veel, weinig of niet tot interactie overgaan. Een interactie kan een beweging of een klik met de muis zijn.

Hoe lees je een heatmap?

De resultaten van een heatmap worden getoond als temperatuurverschillen bij een meting. Kleurt er een gebied in je heatmap donkerrood? Dan is dit een plek waar je bezoekers hun aandacht veel op richten. Geel/groen staat voor lauwwarm wat wilt zeggen dat de plaats iets minder vaak of minder lang bekeken wordt. Is de kleur lichtblauw of grijs? Dan is dit een ‘koude zone’ op je website met weinig of geen interactie.

Waarom heatmaps gebruiken?

Het is belangrijk om de gebruikerservaring op je website te begrijpen om zo het volledige potentieel van je website te benutten. Heb je jezelf al eens afgevraagd wat je bezoekers allemaal op je website doen? Welke informatie ze zoeken? Waar ze op klikken of welk traject ze afleggen om tot een conversie te komen? Via heatmaps verwerf je inzichten om je website te analyseren en te optimaliseren met de behoeften van je doelgroep in het achterhoofd.

Welke soorten heatmaps zijn er?

drie voorbeeldjes van heatmaps toegepast op de Datalink website

1. Klik-heatmaps

Via een klik-heatmap kan je zien op welke plaatsen je bezoeker heeft geklikt. Zo zie je welke menuknoppen vaak aangeklikt worden en of je CTA’s (call to actions) hun werk doen. Ook kan je bijvoorbeeld te weten komen of je bezoekers klikken op plaatsen waar eigenlijk geen link voorzien is. Dan kan het interessant zijn om hier een link toe te voegen om de bezoeker bij de hand te nemen en naar de juiste informatie te brengen.

2. Beweging-heatmaps

Met behulp van een beweging-heatmap kan je de muisbewegingen op je website in kaart brengen. Wil je nagaan of je bezoeker belangrijke informatie ook echt heeft gezien? Dan is een beweging-heatmap een must om te interpreteren of je doel bereikt wordt. Met deze heatmap kan je nagaan welke onderdelen van je website opvallen en welke niet gezien worden door je bezoeker.

3. Scroll-heatmaps

Een scroll-heatmap geeft weer hoeveel procent van je bezoekers verder naar beneden scrolt. Via deze heatmap kom je te weten tot waar gebruikers scrollen op je pagina. Deze informatie kan je helpen om elementen van je website te herorganiseren.

Wat doe je met de resultaten van je heatmap?

Wat moet er nu net gebeuren nadat je de resultaten van je heatmap ontvangen hebt? Eerst en vooral ga je op zoek naar de pijnpunten die bezoekers van je website ervaren. Daarnaast bekijk je of je doelstellingen wel effectief bereikt worden. Na het uitvoeren van de nodige aanpassingen, eventueel via een A/B test waarbij je verschillende versies met elkaar vergelijkt, is het belangrijk dat je opnieuw heatmaps laat genereren om na te gaan of de aanpassingen tot de gewenste resultaten leiden. Je zal zien dat het vaak kleine aanpassingen zijn die ervoor zorgen dat het aantal conversies de lucht in gaat!

Ben jij er klaar voor om met heatmap-technologie aan de slag te gaan? Ik help je graag verder met het optimaliseren van je website!

Je mag me altijd bellen of een mailtje sturen via onze contactpagina!