Tips om je website te verbeteren in 24 uur!

Ons digitaal uithangbord is marketingpijler nummer één voor onze kmo. Een simpele bedrijfswebsite die zegt wie we zijn en wat we doen is lang niet meer voldoende om een sterke online vertegenwoordiging te garanderen en als dé referentie erkend te worden. Het internet is MEGA. En het wordt voor onze potentiële klant steeds moeilijker om door de digitale bomen het online bos nog te zien.

Een sterke website creëren is gelukkig geen onoverwinbare hindernis. Bij Datalink zijn we er van overtuigd dat je door gerichte, strategische acties immers merkbaar de vruchten kan plukken.

We stelden onszelf de volgende vraag: “Als ik 24 uren de tijd had, welke checklist zou ik dan overlopen om na te gaan of mijn website een sterke website is?” Je raadt het al; die uitdaging gingen we steevast aan! Heb je pen en papier bij de hand? Klaar voor een actieplan!

Maak je klaar voor de start

00:00 – Branding

• Waar streeft je kmo naar? Welke meerwaarde brengt je organisatie naar de markt? Neem de tijd om je bedrijfsmissie uit te werken of uit te diepen want die zal als basis dienen voor je digitale communicatie.

01:00 – Buyer Persona

• Wie is je ideale klant? Welke frustratie of uitdaging wil je voor je ideale klant oplossen, of welk plezier wil je creëren? Dit moet helder worden weergegeven in een marketing message zodat websitebezoekers die matchen als potentiële klant, zichzelf kunnen identificeren.

02:00 – Keyword Research

• Onderzoek op welke specifieke keywords en zoekvragen je website het antwoord biedt, en onderzoek welke vragen potentiële klanten in zoekmachines ingeven door onder andere gebruik te maken van tools zoals Google Suggest en Google Trends. Zo weet je perfect waar je je op moet concentreren bij het schrijven van de inhoud van je website.

Een technisch sterke website

03:00 – SEO Copywriting

• Gebruik de keywords uit je keyword research om gepaste metagegevens en paginateksten uit te werken. We willen immers dat niet alleen onze doelgroep de klik voelt, maar ook dat zoekmachines door hebben dat onze website het antwoord biedt op de vooropgestelde zoekvraag! Zijn het aantal pagina’s die focussen op relevante inhoud vrij beperkt? Deel je kennis en schrijf er op los! Content is key. Oja, per informatieve pagina kan je best minimaal zo’n 300 woorden voorzien.

06:00 – Media Optimization

• Om de bezoeker nog meer aan te spreken, kan je verschillende soorten multimedia integreren in je website zoals foto’s, animated GIF’s en video’s. Kijk daarbij na of je afbeeldingen en video’s de correcte afmetingen hebben en of de metagegevens juist ingevuld zijn.

07:00 – Navigation

• Ook stilistisch kan je met een kritisch oog naar je website kijken: check of de lay-out overzichtelijk is, het menu een duidelijke, beschrijvende navigatie biedt én de nadruk legt op pagina’s die de bezoeker niet mag missen.

07:30 – Responsive Design

• Controleer via verschillende apparaten of je website mobielvriendelijk is en dus vlot en gemakkelijk te gebruiken is op een tablet en smartphone.
• Het zou wel eens kunnen dat bepaalde pagina’s een nieuwe styling nodig hebben die specifiek zal dienen voor mobiele bezoekers.

08:00 – SSL & Security

• Heeft je website al een SSL-beveiligingscertificaat? Zo ervaren bezoekers jouw website als een veilige surfomgeving, én delen ook de zoekrobots pluspunten uit.
• Kijk ook zeker na of de webserver en je bestanden voldoende beveiligd zijn tegen ongewenst bezoek.
• Werk je met een CMS? Schakel two factor authentication in en maak gebruik van strenge wachtwoorden.

SSL certificaat

08:30 – Link Building

• Zijn je interne websitepagina’s met elkaar verbonden zodat je website een mooi coherent geheel vormt?
• Onderzoek ook de (mogelijkheden voor) externe links naar je website. Deze links geven je website extra waarde en vormen een extra toegangspoort waarlangs bezoekers jouw website kunnen bereiken.

Word een sociaal dier

10:00 – Google Analytics

• Maak je nog geen gebruik van Google Analytics? Dan is dit het perfecte moment om een account aan te maken. Google Analytics is een dienst van Google die websitegegevens verzamelt en in cijfers en grafieken weergeeft. Zo krijg je een duidelijk beeld van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. Bouw je dashboard op maat met net die KPI’s die voor jou belangrijk zijn. Wanneer je start met online marketingcampagnes moet je immers kunnen meten welk resultaat ze opleveren.

11:00 – Social Media

• Onderzoek op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Maak een account en pagina’s aan bij die sociale mediakanalen en kom in direct contact met de doelgroep die jij wilt bereiken via posts en advertenties.

12:00 – Social Branding

• Komt de branding van je kmo helemaal tot zijn recht in je sociale mediapagina’s?
Anders is ook hier nog wat werk aan de winkel 😉

13:00 – Content Curation

• Heb je al ideeën verzameld die je wilt delen met (potentiële) klanten en volgers? Geef de sociale volgers van je bedrijf een reden om met jouw merk in verbinding te blijven en brainstorm over een mix van informatieve, entertainende, en belonende berichtgeving.

15:00 – Content planning

• Is je arsenaal aan ideeën en initiatieven opgebouwd? Dan kan je ze structureren in een communicatiestrategie met contentplan en publicatieplanning. Bekijk hierbij welk moment het ideale moment is om je kennis met de digitale wereld te delen door te checken wanneer je volgers voornamelijk online zijn.

18:00 – Google My Business

• Check of je bedrijfsvermelding via Google My Business nog up-to-date is. Is dit niet het geval? Pas dan de praktische informatie zoals het adres en de openingsuren aan en maak het zo makkelijk mogelijk voor je klanten om je te lokaliseren.

19:00 – Social Sharing

• Link je sociale mediakanalen met je website en geef tegelijkertijd je websitebezoekers de kans om interessante website-inhoud te delen op hun eigen sociale mediaprofielen.

Verspreid je boodschap

19:30 – Offer

• Bedenk en lanceer een aanbod dat je websitebezoekers niet kunnen weerstaan. Zie dit als de eerste stap in de klantreis. Een quiz invullen, een eBook of brochure downloaden, een Skypesessie aanvragen,… het moet een laagdrempelig aanbod zijn dat bezoekers aanmoedigt om hun gegevens achter te laten.

21:00 Online Advertising

• Promoot je “offer” op de diverse digitale communicatiekanalen die je gebruikt. Herbekijk onder meer je advertentiecampagnes via Google Adwords en sociale media. Zijn deze nog afgestemd op de behoeften van je doelgroep of kan je deze optimaliseren om meer merkbekendheid of conversies te creëren?
• Evalueer het gebruik van landingspagina’s. Misschien is het wel een goed idee om gerichte landingspagina’s te voorzien voor veelgevraagde diensten?

22:00 – Blog

• Lijst boeiende maar ook leuke blogtopics op waarover je gaat schrijven voor je websitebezoekers en volgers op sociale media. Plan schrijf-, en publicatiemomenten in om er een regelmaat in te houden.

Websiteblog

23:00 – Nieuwsbrieven

• Baken een duidelijke doelstelling en meerwaarde voor je nieuwsbrief af, en schets alvast de opbouw en structuur om voor een herkenbare look & feel te zorgen. Respecteer hierbij wel de GDPR-regels voor nieuwsbrieven.

24:00 – Done!

Heb je de check-up zonder errors overleefd? Dan heb je nu een op en top actieplan kunnen uitzetten. Leg het zeker niet aan de kant, maar plan op concrete tijdstippen implementatiemomenten in en neem een paar experts onder de arm! Alleen ga je snel, maar samen kom je verder 😉

Ben jij klaar om er uit te springen in het digitale bos? Of heb je het gevoel dat je er een oerwoud van gemaakt hebt?

Team Datalink to the rescue!

Je kan bij Datalink terecht voor technische ondersteuning en klankbordsessies om van jouw website een sterke website te maken. Zo kan je concrete implementatievragen bij ons neerleggen of kiezen voor een praktijkgerichte opleiding “website-optimalisatie” waarbij we o.a. de topics uit deze blog, én nog veel meer onderwerpen, samen met jou een praktische invulling geven.

En het geweldige nieuws? Onze opleidingen zijn subsidieerbaar via de kmo-portefeuille!

Schakel ons in als kennispartner en vraag je één-op-één-opleiding op maat aan

Interessante bron? Deel deze pagina met je netwerk!