Hoe weet ik of mijn website mobielvriendelijk is?

Zo’n 2,5 jaar geleden paste Google opnieuw zijn zoekalgoritme aan. 21 oktober 2015 werd omgedoopt naar Mobilegeddon omdat deze aanpassing verregaande gevolgen had voor miljoenen websites. Vanaf dat moment begon de zoekmachine met websites af te straffen die niet over een smartphoneversie of mobielvriendelijke websiteversie beschikken. Google begon deze websites automatisch lager te rangschikken waardoor ze nu moeilijker te vinden worden wanneer er gezocht wordt via een mobiel toestel. Veel ondernemers vloekten waarschijnlijk bij het horen van dit nieuws, maar deze keuze van Google was een doordachte en logische zet.

Het leven is mobiel

Iedereen loopt vandaag rond met een smartphone of tablet. En omdat onze huidige maatschappij consumenten verwent en hen alles op een gouden schoteltje aanreikt, verwachten surfers hetzelfde van websites. Het is namelijk veel makkelijker en sneller om informatie op te zoeken op het toestel in je hand dan thuis eerst die laptop of pc nog op te starten en kostbare tijd te verliezen. Het is daarom van cruciaal belang dat websites ook op mobiele apparaten goed en efficiënt werken. Onderzoek wijst namelijk uit dat op meer dan 50% van alle content bekeken wordt via mobiele devices en dat de kijklengte op mobiele apparaten in 2015 al met 100% toe was genomen.

Gegarandeerd ben je zelf wel al eens op een website terecht gekomen die helemaal niet mobielvriendelijk was: de helft van de afbeeldingen waren niet zichtbaar, je moest eindeloos scrollen om de juiste informatie te vinden, de tekst was praktisch onleesbaar door het kleine lettertype en de knoppen waren zo minuscuul en onhandig dat je voortdurend fout klikte. Kortom; een en al frustratie!

We begrijpen dat je als ondernemer graag wilt dat surfers wild worden bij het bezoeken van je KMO website: wild van enthousiasme natuurlijk, en niet wild van ergernis. Happy customers are loyal customers dus als je website er mooi uitziet op ieder toestel en easy peasy te bedienen is, zullen klanten veel sneller tot actie overgaan.

Mobielvriendelijkheid: responsive versus adaptive

Bij een mobielvriendelijke website wordt de lay-out automatisch aangepast aan de schermgrootte van het toestel dat je gebruikt. Op die manier kunnen bezoekers die surfen met mobiele toestellen zoals tablets en smartphones de website altijd optimaal bekijken. Een responsive website focust zich vooral op het goed weergeven van het design en niet zozeer op de content oftewel de inhoud van de website.

Adaptive websites gaan een stapje verder; zij zorgen ook voor een optimalisering van de inhoud op je KMO website. Er wordt dus niet alleen gedetecteerd welke schermgrootte je toestel heeft; de inhoud past zich ook aan aan de internetsnelheid en de schermresolutie. Dit zorgt voor een optimale surfervaring voor potentiële klanten. Adaptive websites laten in mobiele weergaven bijvoorbeeld strategisch een aantal pagina-elementen weg die overbodig worden.

Voordelen van een mobielvriendelijke website

We zetten graag nog eens de belangrijkste voordelen voor jou als ondernemer op een rijtje:

  • Hogere rankings bij zoekmachines zoals Google
  • Groeiend aantal mobiele bezoekers
  • Gebruiksvriendelijke surfervaring
  • Langere bezoeksessies op de website
  • Grotere toegankelijkheid wanneer je koppelingen voorziet met sociale media zoals Facebook en LinkedIn
  • Professionele uitstraling
  • Meer conversies

Doe de test!

Is jouw website al responsive? Dat kan je gratis testen met deze mobielvriendelijkheidstest van Google. Hoe jouw website er uit komt te zien op mobiele toestellen, test je dan weer op deze website.

Geslaagd? SUPER ! Dan is het tijd om je website naar “the next level” te brengen. Heb je alles in het werk gesteld om je bezoeker een klantvriendelijke ervaring te geven? Is je website opgebouwd vanuit de juiste principes en bevat ze alle verplichte gegevens? En is er voldoende actie ondernomen om je website zoekmachinevriendelijk te maken? Bevat ze doordachte en leuke content? De wereld is constant in verandering dus voortdurende optimalisatie van je website is key!

Niet geslaagd? Dan is er werk aan de winkel! Wil je mee in deze digitale tijd, dan zal je de nodige aanpassingen zo snel mogelijk moeten uitvoeren. Maar dit is geen reden tot paniek. Ons webteam heeft de juiste expertise in huis om van jouw website een geoptimaliseerde en mobielvriendelijke website te maken.

Laat je gegevens achter, en we bekijken samen hoe we van jouw website een mobiele topper kunnen maken!

Contacteer het Datalink webteam