SEO copywriting: Optimaliseer en behaal meer… in Google

Hoog scoren in Google en veel conversies binnenhalen zijn twee van de belangrijkste digitale doelen van ondernemers. Surfers zijn dan weer gericht op zoek naar een product, een dienst, of gewoonweg naar het antwoord op hun vraag. Hoeveel pagina’s doorzoek jij vooraleer een link aan te klikken? Juist, je bekijkt enkel en alleen de eerste pagina. Het ultieme doel van jouw website is dan ook om onmiddellijk vindbaar te zijn voor jouw gewenste doelpubliek en goed te scoren in de zoekmachines. Omdat Google websites beoordeelt op zeer uiteenlopende criteria, vat ik in dit artikel graag mijn tips samen!

Zo gaan we te werk:

  1. Begrijp de denkwijze van Google
  2. Optimaliseer je websitecontent

De denkwijze van Google

Constante evolutie

Door de constante verfijning en aanpassing van rankingalgoritmes, veranderen de rankingfactoren constant. Google is doorheen de tijd steeds geavanceerder geworden en is vandaag de dag zelfs in staat om websites te lezen én te begrijpen. Waar het vroeger mogelijk was je keyword 100 keer (soms zelfs onzichtbaar) te vermelden in een slecht geschreven, irrelevante tekst op je pagina en zo hoog te scoren, zal Google zich hier nu niet meer door laten vangen. Google verwacht vandaag de dag veel meer van webschrijvers en baseert zich hiervoor steeds op evoluerende technologieën en aangepast gebruikersgedrag. Rankingfactoren die vroeger van cruciaal belang waren, verdwijnen nu natuurlijk niet zomaar uit beeld, integendeel, ze blijven belangrijk. Ze moeten enkel de voorgrond geven aan nieuwere meetstaten zoals mobielvriendelijkheid, SSL-certificaten en de intentie van de surfer.

Ranking is industrie- en nichespecifiek

Google kwam tot the conclusie dat zich enkel baseren op één set algemene rankingfactoren niet ideaal is. Iedere sector is anders en heeft zijn eigen specialiteit. Dit is ook zo op het vlak van SEO en online marketing. Zo gebruiken reiswebsites bijvoorbeeld veel meer opsommingen en is de inhoudsrelevantie van dit soort websites op de eerste pagina van Google hoger dan gemiddeld, vergeleken met andere sectoren. Mediawebsites hebben dan weer gemiddeld 30,7 procent meer links naar externe websites en in de Google top 20 heeft ruim de helft van de e-commerce-pagina’s de webshop boven de “paginavouw”. Een reiswebsite vergelijken met een e-commerce-pagina wordt dan appelen vergelijken met peren. Wil je hier graag meer over lezen? Dat kan op de website van Search Metrics.

Intentie van de surfer staat centraal

Vroeger kon Google de intentie van surfers enkel interpreteren aan de hand van keywords maar dit is vandaag de dag achterhaald. Om de bezoeker nu nog sneller en van meer relevante antwoorden te voorzien, maakt Google gebruik van Rankbrain. Met behulp van artificial intelligence (AI) traint het Google algoritme zichzelf om patronen te herkennen. Als Rankbrain een onbekende zoekopdracht ziet, kan het sneller inschatten welke woorden of zinnen een gelijkaardige betekenis of relatie hebben. Hierdoor kan het zoekopdrachten beter interpreteren en zelfs gaan rangschikken. Meer lezen over rankbrain? Dat kan hier.

Optimaliseer je websitecontent

Zie jij door de algoritmische bomen het SEO-copywriting bos niet meer? Dan leid ik je hieronder graag opnieuw naar het juiste pad. Ik verzamelde namelijk de belangrijkste copywriting gerelateerde elementen waarmee je kan scoren in de zoekmachines.

Creëer relevante teksten en beelden

Content is key en zoekmachines verkiezen steevast kwaliteit boven kwantiteit. Voor Google is relevante inhoud van websites één van de belangrijkste elementen geworden. Surfers gaan op zoek naar een product, een dienst of informatie en willen het antwoord op hun vragen vinden. Als jouw pagina relevant is en het antwoord biedt, herkent Google dit aan een aantal signalen. De ideale manier om jouw website zichtbaar te maken.

Check de dwell time van je bezoekers

Hoelang een surfer op jouw website blijft, is ook bepalend voor je ranking in Google. Dit hangt vanzelfsprekend ook af van de kwaliteit van de inhoud op je webpagina’s. Hoelang een surfer zoet is met lezen en navigeren in jouw website, hoe beter. Dit betekent namelijk dat er relevante informatie te vinden is en dat de bezoeker jouw pagina-informatie zorgvuldig aan het doornemen is.  Heeft je website een erg korte dwell time? Optimaliseer dan de gebruikerservaring, voorzie interessante artikels en blogs en zorg voor kwalitatieve interne en externe links om surfers van relevante informatie te voorzien. Hieronder zie je een voorbeeld uit Google Analytics. Bij “Gemiddelde tijd op pagina” zie je dat de surfer gemiddeld zo’n 4 minuten en 47 seconden spendeert op de pagina GDPR voor kmo’s. De gemiddelde weergavetijd per pagina voor de gehele website bedraagt zo’n 2 minuten en 18 seconden. Niet slecht hé 😀

Zorg voor kwalitatieve teksten

Naast wat je aan bezoekers te zeggen hebt op je website is het ook van belang hoe je deze boodschap overbrengt. Teksten schrijven die je surfers aanspreken is geen koud kunstje. Er kruipt vaak veel tijd en moeite in én veel oefening. Mensen zeggen vaak: “Ik kan niet schrijven!” maar met wat tijd en inspanning kan je heel wat skills aanleren. Heb je hier geen zin in? Dan kan je nog altijd een hulplijn inroepen: de copywriter of één van je medewerkers met schrijftalent.

Schrijf je wel zelf je teksten? Super! Maar zorg er in dat geval ook voor dat alles taalkundig en stilistisch goed zit. Niets jaagt surfers sneller weg dan een website vol typo’s en dt-fouten. Mijn haren gaan hier ook spontaan van overeind staan! 😉

Misschien minder belangrijk voor Google maar wel cruciaal voor de surfer is de tone of voice die je gebruikt. Zorg ervoor dat je consequent bent en ga je klanten niet met “u” en “je” door elkaar aanspreken. Dit komt onprofessioneel over en schept verwarring. Je taalgebruik heeft ongelofelijk veel invloed op de kwaliteit van je teksten, de relevantie van je content én alweer die dwell time van de surfer. Blijf dus gewoon jezelf, bepaal hoe jij de surfer wilt aanspreken en trek de lijn door van offline naar online zodat surfers je steeds onmiddellijk herkennen. Dit schept een vertrouwensband tussen je onderneming en je (potentiële) klant.

Een laatste tip: zorg steeds voor kwalitatieve SEO-gegevens voor elke pagina van je website alsook voor de afbeeldingen, video’s, en andere media die je gebruikt. Google houdt van meta-gegevens en zal je belonen wanneer je geoptimaliseerde titels en omschrijvingen voorziet. Ohja, SEO-titels mogen zo’n 70 karakters bevatten, SEO-omschrijvingen rond de 300 à 350 karakters.

Benadruk je expertise via een blog

Eén manier om je surfers aan te trekken is door te bloggen. Je kan bijvoorbeeld inspelen op de actualiteit en de meest recente trends binnen jouw domein. Heb je net een super interessant project afgerond? Schrijf erover en laat de surfer weten wat er net zo speciaal was. Of geef je liever tips zoals die van ons over hoe je je website GDPR-compliant kan maken? Of misschien wil je je bezoekers net waarschuwen zoals wij geregeld doen wanneer er een nieuwe vorm van ransomware doorbreekt? Het kan allemaal. Door te delen wat jij belangrijk vindt, toon je al snel je expertise. Hierdoor wordt je een referentie en bouw je vertrouwen op binnen jouw domein. Bovendien kan je door te bloggen perfect inspelen op SEO. Door je per blog op één focuszoekwoord te concentreren, zorg je ervoor dat je voor deze term goed zal scoren in de zoekmachines. Door interne links te voorzien in je website kan bloggen bovendien een positief effect hebben voor je gehele website. Deel gerust kennis over je passie maar houd kwalitatieve copy, relevantie en variatie van content steeds in de gaten. Alles is onherroepelijk met elkaar verbonden en zal mee bepalen of je blog een succes wordt! 😊

Varieer met content

Om je website interessant en relevant te maken voor je bezoeker,  is het belangrijk te werken met verschillende soorten content. Veel surfers skippen je pagina als ze enkel reusachtige blokken tekst tegenkomen. Zo kies je er best voor om video’s, foto’s of infographics te integreren. Beelden brengen de boodschap vaak beter over, of zetten hem kracht bij, en maken bovendien je tekst aantrekkelijker waardoor de webpagina gemakkelijker gedeeld zal worden. Je kan ook je afbeeldingen optimaliseren door rekening te houden met de volgende tips:

  • Geef je afbeeldingen een duidelijke bestandsnaam en beschrijvende Alt-tag met relevante zoekwoorden.
  • Zorg ook voor een optimaal formaat voor je afbeeldingen door de resolutie (pixels) niet groter te maken dan nodig.
  • Comprimeer je afbeeldingen voor online gebruik en gebruik steeds het geschikte formaat: .png voor afbeeldingen met een transparante achtergrond, .jpeg voor foto’s en .gif of .svg voor logo’s en lijnafbeeldingen.

Zo beschik je al over een goede basis om voor dit ijkpunt te scoren.

Pas linkbuilding toe

Interne links zorgen ervoor dat je de bezoeker wegwijs maakt en hem doorverwijst naar andere content op je eigen website die relevant kan zijn voor zijn zoekopdracht. Externe links kunnen linken naar betrouwbare bronnen op het internet die mogelijk ook interessant zijn voor de surfer. Linken andere websites naar jouw pagina? Super! Want dan groeit jouw betrouwbaarheid en autoriteit binnen jouw domein.

Voer technische optimalisatie uit

Het is ondertussen wel duidelijk; copy en content zijn cruciale elementen waar je tijd en moeite in moet investeren, maar daar stopt het helaas niet. Er zijn nog een hele reeks andere, technische elementen waar je rekening mee moet houden om onze vriend Google tevreden te stellen.

Zo hecht Google veel belang aan de veiligheid van je website en zorg je best voor een SSL-certificaat dat de communicatie via je website veilig stelt. Ook draagt Google mobielvriendelijkheid hoog in het vaandel. Sinds 2015 krijgen mobielvriendelijke sites zelfs voorrang in de zoekresultaten ten opzichte van websites die dat niet zijn. Daarom kan je er maar beter voor zorgen dat je gebruik maakt van Accelerated Mobile Pages (AMP). Als laatst is kwalitatieve broncode onmisbaar aangezien Google de broncode gebruikt om je website te scannen. Een website kan enkel gezond zijn wanneer de broncode kwalitatief en op orde is. Zorg er daarom o.a. voor dat je stijlen zoals lettertypes en kleuren altijd in een CSS bestand verwerkt en dat je steeds gebruik maakt van de juiste h1-h2-h3 structuur. Voorzie ook steeds een duidelijke XML-sitemap zodat Google je website kan indexeren.

Is jouw website al voorzien van kwalitatieve inhoud? Of zoek je nog naar ondersteunend schrijftalent?

Neem contact met mij op en samen met Team Datalink zorg ik voor meer digitale zichtbaarheid!

Interessant artikel? Deel deze pagina met je netwerk!