S is for Secure: waarom SSL een must is voor jouw kmo website

Veel van onze communicatie vindt online plaats: we delen leuke momenten op sociale media, we leggen contact met bedrijven die we vonden via zoekmachines en we kopen leuke goodies via onze favoriete webshops. Gegevens die je via het internet deelt, hebben echter vaak een openbaar karakter. Hoe betrouwbaar is het dan eigenlijk voor surfers om informatie online te delen? Je laat de gegevens van je kredietkaart toch ook niet zomaar achter in de supermarkt? Waarom zouden online bezoekers dat dan wel doen via een website? Zeker na de grote hoeveelheid ransomware en phishing aanvallen die we de laatste jaren ervaren is het opletten geblazen op het wereldwijde web. Hoe kunnen surfers nu eigenlijk nagaan of er veilig omgegaan wordt met hun gegevens of dat hun informatie gewoon te grabbel ligt voor eender welke hacker? Door alvast te starten met een simpele truc: controleren of websites over een SSL-certificaat beschikken!

Wat is SSL?

SSL staat voor Secure Sockets Layer. Het is een encryptieprotocol dat gegevensuitwisseling (in dit geval via je website) beveiligt. Heel concreet is het SSL-certificaat een bestand dat de verbinding tussen de bezoeker van de website en de server waarop de website staat, beveiligt. We kennen het reeds lange tijd van websites waar je financiële transacties kan uitvoeren zoals die van banken en webshops, en digitale platformen waarin je persoonsgegevens verzendt. Alle informatie die je via zo’n website doorgeeft zal tijdens de overdracht geëncrypteerd (versleuteld) worden en dus onleesbaar zijn voor derden. Zo garandeert SSL dat communicatie enkel mogelijk is met de bedoelde website, en de ingevoerde gegevens onderweg niet kunnen gelezen worden door bijvoorbeeld hackers. Daarnaast gaat het SSL-certificaat de identiteit van de server garanderen. Dit wil zeggen dat SSL ervoor zorgt dat je 100% zeker bent dat de informatie die de bezoekers te zien krijgen, de juiste informatie is. Om terug te komen op het supermarktverhaal: SSL zorgt ervoor dat niet de hele digitale wereld weet wat je koopt (versleuteling van je ingevoerde gegevens), en dat je jouw kaart in het juiste bancontacttoestel stopt (verificatie van de identiteit van de website).

SSL certificaten kunnen naast op je webserver, ook op andere servers voorzien worden. Denk bijvoorbeeld aan je mailserver die ook zeer veel communicatie afhandelt, de webapplicatie die je gebruikt voor je bedrijfsadministratie, de online toepassing om de beelden van je bewakingscamera te bekijken, je terminal server enzovoorts.

Hoe herken je SSL?

De aanwezigheid van een SSL certificaat kan je herkennen aan het groene slotje dat bovenaan de adresbalk links van de URL of het webadres staat. Ook zal er de melding ‘secure’ of ‘veilig’ bij staan. Het webadres zal tenslotte beginnen met ‘HTTPS’. De S staat hier voor ‘secure’ en duidt op de beveiligde verbinding. Zie je deze informatie? Dan kan je de website met een gerust hart bezoeken.

HTTPS SSL certificaat

Welke soorten SSL bestaan er?

EV SSL-certificaten oftewel Extended Validationcertificaten
zijn enkel verkrijgbaar na strenge controle. Ze zorgen ervoor dat de adresbalk groen kleurt en stralen daarmee veel vertrouwen uit. Deze certificaten zijn ideaal voor webshops, websites waarin financiële verrichtingen plaatsvinden en privacygevoelige websites.

SSL certificaten met organisatievalidatie
bevestigen de identiteit van de houder van het certificaat. De aanvrager wordt dus gecontroleerd. Dit certificaat vertoont het slotje in de adresbalk samen met de HTTPS-vermelding.

SSL certificaten met domeinvalidatie
zijn het snelst leverbaar. Er worden geen organisatiegegevens opgenomen in het certificaat, maar naast de URL verschijnen wel het bekende slotje en de vermelding https.

Welke voordelen heeft SSL?

Voor bezoekers van websites is het voordeel duidelijk: veiligheid. Maar voor jou als ondernemer biedt een SSL-certificaat nog veel meer voordelen. Ik zet de belangrijkste even op een rij:

  • Betrouwbaarheid
    Als jij ervoor zorgt dat je bezoekers met een gerust hart kunnen surfen naar jouw website, zullen ze ook sneller geneigd zijn om daadwerkelijk tot actie over te gaan. Webbrowsers waarschuwen hun gebruikers steeds actiever over de aanwezigheid of afwezigheid van een SSL-certificaat, zeker wanneer ze een creditcard- of een wachtwoordenveld willen invullen. Door te werken met een SSL-certificaat laat je aanvoegen dat je veiligheid belangrijk vindt en dat schept vertrouwen.

Website zonder SSL certificaat

  • SEO
    Zoekmachines houden van websites met SSL en zullen je https-website belonen met een boost in de ranking die niet-veilige websites niet krijgen. Zo heeft SSL een positieve invloed op je positie in de SERP’s (Search Engine Results Pages) en zal de afwezigheid ervan zelfs bestraft worden. Als dat geen motivatie is om je website te beveiligen!Let wel, SEO (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie) zal je wel in een ruimere context moeten bekijken. Enkel een SSL-certificaat zal je website niet op de eerste plaats in de rankings laten verschijnen. Je moet natuurlijk zoveel mogelijk acties ondernemen om je website te optimaliseren waaronder voldoende goedgeschreven teksten, handige menu’s en een gebruiksvriendelijke, responsive website.

Ben jij er klaar voor je websitebezoekers een veilige surfervaring te bezorgen?

Of wil je er zeker van zijn dat jouw mailverkeer of webapplicatie voldoende beveiligd is? Contacteer ons gespecialiseerde webteam en we bekijken samen hoe we jouw digitale communicatie veilig kunnen stellen.

Het Datalink webteam staat voor je klaar!

Deze slimme tip verder verspeiden? Deel dit bericht!